Nasza wszechstronna edukacja w wydaniu projektowym jest zbudowana na czterech elementach

Nauka

Nauka

Rozwijamy idee multidyscyplinarnych badań naukowych
Edukacja

Edukacja

Wprowadzamy innowacyjne metody prowadzenia zajęć
Projekty

Projekty

Tworzymy rozwiązania podczas kreatywnej pracy w zespołach
Wiedza

Wiedza

Popularyzujemy wyniki badań w mediach społecznościowych

FINAŁ WARSZTATÓW PROJEKTOWYCH #AEROGELOVE

Druga edycja Naukowych Warsztatów Projektowych #Aerogelove Akademii Ciekawych Myśli i Nauk została zakończona 14 grudnia br. uroczystym Finałem, który odbył się w Akademickim Centrum Materiałów i Nanotechnologii AGH. Swoją obecnością zaszczycili nas Prorektor ds. Kształcenia Prof. dr hab. inż. Wojciech Łużny z Akademii Górniczo-Hutniczej.

Finał został podzielony na 4 części: NAUKA, EDUKACJA, PROJEKTY, WIEDZA, zgodnie z elementami logo które opisują aktywność Akademii. W pierwszej części przedstawiona została tematyka drugiej edycji Warsztatów dotycząca aerożeli. Kolejnym elementem był edukacja, w której przybliżono model rozwijania kompetencji w trakcie zespołowej pracy, tj. krytyczno-analitycznego myślenia, kreatywności, planowania i koordynowania projektem oraz skutecznej komunikacji. Następnie Uczestnicy Warsztatów mieli możliwość zaprezentowania swoich krótkich 3-minutowych filmów. Filmy są zwieńczeniem ich dwumiesięcznej pracy nad kreatywnym wykorzystaniem aerożeli w różnorodnych obszarach nauki (energia, elektronika, medycyna, transport i inżynieria lądowa, architektura i wzornictwo przemysłowe, przestrzeń kosmiczna) i mają również za zadanie pokazywać unikalne własności aerożelu. Uczestnicy Finału mogli zobaczyć relację z przebiegu  Warsztaty #Aerogelove. W trakcie Finału nie zabrakło również naszych Mentorów - Dr Mihail P. Petkov’a z NASA Jet Propulsion Laboratory  i Dr. Ioannisa  Michaloudis’a z Uniwersytetu Karola Darwina w Australii, którzy podzieli się z uczestnikami Finału opiniami na temat przyszłości aerożeli oraz wrażeniami z udziału w tym projekcie. W ostatniej części kilka słów podsumowania wygłosił Prorektor Prof. Wojciech Łużny i pogratulował uczestnikom świetnych projektów.

Spośród wszystkich filmów Jury wybrało projekt grupy Elektronika,  dotyczący nowego typu oświetlenia, wykorzystującego własności optyczne aerożeli realizowany przez  Annę Szlachtę, Amelię Ziębę, Mikołaja Piotrowskiego oraz Dawida Staśko. Nagrodę główną dla zwycięskiego zespołu ufundowała firma PiK Instruments. Laureatom serdecznie gratulujemy!

Naukowe Warsztaty Projektowe składały się z czterech etapów, który obejmowały wykłady naukowe, pracę w laboratorium, samodzielną realizację pomysłu oraz filmu, który ten pomysł prezentuje. Wszystkie zespoły dzięki aktywnej pracy i zaangażowaniu z sukcesem zrealizowały wszystkie cztery etapy.

Dziękujemy Rektorowi Akademii Górniczo-Hutniczej za finansowe wsparcie warsztatów oraz Rektorom Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Rolniczego, Uniwersytetu Pedagogicznego a także Akademii Sztuk Pięknych za objecie naszej inicjatywy Honorowym Patronatem Naukowym,

Podziękowania kierujemy również do naszych SponsorówPiK Instruments3D-nanoGrupy Azoty za pomoc w trakcie warsztatów i ufundowanie nagród, a Gościom za obecność i uświetnienie naszej uroczystości.

Zachęcamy do śledzenia naszych poczynań na stronie www oraz na Facebook.

Relacja wideo z warsztatów

Autorzy: Zespół Akademii Ciekawych Myśli i Nauk

#AEROGELOVE WARSZTATY PROJEKTOWE

Naukowe Warsztaty Projektowe są skierowane do studentów i doktorantów wszystkich krakowskich uczelni. Zostały zbudowane tak aby rozwiajać kluczowe kompetencje potrzebne w XXI wieku: krytyczno-analityczne myślenie, kreatywność, skuteczne planowanie oraz efektywna komunikacja.

Struktura warsztatów

NAUKA

Podstawę stanowią badania naukowe wykorzystujące nowe i ciekawe materiały.
Tutaj rozwiajana jest umiejętność krytczno-analitycznego sporzenia na dane zagadnienie.

EDUKACJA

Kolejnym elementem rozwijającym kreatywność jest etap myślenia projektowego, w którym wspólnie poszukujemy rozwiązania, będącego odpowiedzią na pytanie: "Jak kreatywnie wykorzystać wybrany przez nas materiał w nauce, technologii lub sztuce?".

PROJEKT

Częścią która łączy dwie pierwsze poprzez praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości i nabytych umiejętności jest etap realizacji pomysłu rozwijający efektywną współpracę w grupie. Zespoły złożone ze studentów różnych kierunków studiów z obszaru nauk ścisłych, humanistycznych i artystycznych materializują swój pomysł przy wsparciu naukowców pracujących w Centrum i ekspertów.

WIEDZA

Ostatnim etapem jest publiczna prezentacja wyników w postaci krótkiego filmiku w trakcie gali finałowych, których jest także udostępniany szerzej w mediach społeczenościowych. Filmy uczestników poprzedniej edycji dostępne są pod tym linkiem. Ten etap ma za zadanie zwiększyć kompetencje w zakresie skutecznej komunikacji.

TEMATYKA

W drugiej edycji wybraliśmy materiał szczególny - najlżejszy i najlepszy izolator termiczny - aerożel. Jest on w 99% złożony z powietrza. Został wykorzystany przez NASA w projekcie Stardust do łapania pyłu kosmicznego z ogona komety Wild2.

EKSPERCI

Do naszego grona ekspertów dołączył Profesor Sztuki Ioanns Michaeloudis z Uniwersytetu Karola Darwina w Australii. Jego prace zostaną wyniesione na księżyc w ramach projektu MoonArk w 2019 roku przez rakietę Space X Falcon 9.
Czekamy jeszcze na oficjalną zgodę NASA odnośnie drugiego z ekspertów.

HARMONOGRAM

14 X 2017     Eksperymentuj - doświadczaj lekkości
21 X 2017     Projektuj - myśl projektowo
XI/XII 2017    Konstruuj - zmaterializj pomysł
14 XII 2017   Prezentuj - podziel się doświadczeniem

REKRUTACJA

Wspólnie postaramy się zrobić coś z 99% niczego i już dziś zachęcamy do wzięcia w nich udziału!

Jeżeli chcesz dołączyć do naszego projektu, to prześlij odpowiedź na pytanie: "Dlaczego chciał(a)byś brać udział w warsztatach?" na adres: acmin.academy@agh.edu.pl

Zapisy na warsztaty trwają do 9 X 2017. Zapraszamy!





EKSPERCI #AEROGELOVE

Dr. Ioannis Michaloudis

Dr. Ioannis Michaloudis

Dr. Ioannis Michaloudis is a visual artist and academic, internationally acknowledged as a leading researcher in Art&Science, and the first to research the application of NASA’s nanomaterial silica aerogel in visual arts and design. His career began in Paris, at Sorbonne University, where he presented his thesis in 1998 on the elastic relationships between visual arts and design. After receiving a Fulbright Award, in 2001 he undertook postdoctoral research on art and technology at Massachusetts Institute of Technology (MIT). In 2006 he was the first living artist who had a solo exhibit in the Museum of Cycladic Art in Athens, Greece. In 2007 he won the Golden Lighthouse in the XXIV Biennale of Alexandia, Egypt. He is the author of copious journal papers and two book chapters. He has been invited to more than twenty international art and science exhibitions and conferences. Dr. Michaloudis is coordinating the post-graduate program in Visual Arts at Charles Darwin University, Australia. Before the end of 2019, two of his silica aerogel artworks will be part of the MoonArk project that will be rocketed to the Moon from Cape Kennedy on an Astrobotic Robotic Lunar mission aboard a SpaceX Falcon 9 rocket, and exist there for potentially billions of years.

Dr. Mihail P. Petkov

Dr. Mihail P. Petkov

Dr. Mihail Petkov is a physicist, a Principal Technical Staff member at NASA Jet Propulsion Laboratory, California Institute of Technology, working on spacecraft anomaly resolution, developing new space technologies, and conducting research in the field of Materials Science and Applied Physics. He holds a Ph.D. degree in Applied Physics from Washington State University, and M.S. degrees in High-Energy Physics and Nuclear Engineering from University of Sofia, Bulgaria. For most of his JPL career he has worked on Mars missions – Mars Exploration Rovers (Spirit and Opportunity, 2003-), Mars Science Lab (Curiosity, 2012-), InSight (2018), and the future Mars rover (Mars 2020). Mihail’s interests in aerogels (which have been used for thermal insulation on every Mars rover) focuses on alternative applications, such as adsorption media as part of trace organics detection schemes, mass spectroscopy media, etc. He invented and developed passive aerogel-bases getters for InSight, for which he received the NASA Discovery Award. His interests in aerogels revolve around the microstructure and porosity characterization using unorthodox techniques, including positron annihilation spectroscopy, molecular diffusion, gas adsorption, etc. He has over 50 peer-reviewed publications.

AKTUALNOŚCI

#Aerogelove – love is in the gel…

For me the feeling towards aerogels started 2 years ago. I was walking in the library at the Stanford University, when I saw a book Stuff Matters of Mark Miodownik about “exploring the marvelous materials that shape our man-made world”. In the book it was a photo of him, sitting at the chair on a concrete roof, drinking coffee from the porcelain teacup, eating chocolate, writing on a piece of paper. Every chapter was dedicated to a certain material from the photo, the history of its discovery, applications and future challenges. Among them appears a “marvelous” material - aerogel, the best known thermal insulator, composed in 1% of silica and in 99% of empty space.

Więcej…

Jutro sobota, dlatego przedłużamy rekrutację do poniedziałku (9 X 2017)

W międzyczasie lecimy na MARSA https://mars.nasa.gov/participate/s..., dlatego możemy mieć problem z odpowiedzią na Wasze zgłoszenia.

1 NASA journey to Mars Insight

#PRZEKONUJ o tym, że warto dyskutować.

"Discussion and argument are essential parts of science; the greatest talent is the ability to strip
a theory until the simple basic idea emerges with clarity."

Albert Einstein (1879 – 1955)

Efektywna komunikacja jest jedną z czterech kluczowych kompetencji potrzebnych w XXI wieku, niezbędną do prowadzenia innowacyjnych projektów, które obecnie realizowane są na styku wielu dziedzin nauki, techniki i sztuki. Rozwój początkowej idei, praca nad projektem, krytyczne spojrzenie, dyskusja nad rezultatami prac oraz prezentacja wyników wymaga jasnych i czytelnych komunikatów, skutecznie przekazujących informację oraz pomagających realizować zamierzony cel. Obserwując wiele debat, zarówno w środowisku naukowym jak i poza nim widzimy tutaj dużo do zrobienia.

Proponowany przez nas model wszechstronnej edukacji S-TEAM-PBL, powstał z połączenia słowa odnoszącego się do edukacji obejmującej każdą dziedzinę wiedzy - STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) ze skrótem  oznaczającym metodę nauczania projektowego - PBL (ang. Project-Based-Learning). W akronimie tym ukryte jest również słowo TEAM, podkreślające interakcję i współpracę osób z różnym doświadczeniem naukowym i artystycznym. Tutaj szczególnie ważne jest zdobywanie i rozwijanie umiejętności dotyczących wzajemnego komunikowania się podczas pracy zespołowej, a także prezentowania rezultatów projektu szerokiemu gronu odbiorców.

Więcej…
Zobacz wszystkie aktualności
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29

O nas

Katarzyna Berent

Katarzyna Berent

Inżynier materiałowiec. Zainteresowania skupiają się głównie na materiałach ceramicznych do zastosowań w elektronice. W wolnym czasie eksperymentuje w kuchni i tańczy.
Katarzyna Hnida

Katarzyna Hnida

Chemik, inżynier materiałowiec. Zajmuje się chemiczną i elektrochemiczną syntezą jednowymiarowych nanomateriałów do zastosowań w elektronice, termoelektryce i sensoryce. Fanka twórczości Terrego Pratchetta, filmów o superbohaterach i gier planszowych. W wolnych chwilach poprawia świat przez pieczenie ciast i przygotowywanie czekoladek.
Adrianna Kania

Adrianna Kania

Inżynier odlewnik, entuzjastka innowacyjnych materiałów i technologii nie tylko w odlewnictwie. Zajmuje się wytwarzaniem nanokompozytów magnetycznych na osnowie polimerowej w technologiach addytywnych (głównie robocasting). Zafascynowana projektowaniem, skanowaniem i drukiem 3D. Miłośniczka muzyki folkowej i kultury średniowiecznej, w wolnych chwilach zajmuje się grą na fortepianie i lirze korbowej.
Sylwia Klejna

Sylwia Klejna

Chemik obliczeniowiec - tak wynika z papierów. W pracy zajmuje się symulowaniem procesow i wlasciwosci chemicznych i fizycznych w skali atomowej. Po pracy lubi czytac literaturę o tematyce psychologicznej.
Angelika Kmita

Angelika Kmita

Inżynier materiałowiec. Zajmuje się projektowaniem i syntezą nanocząstek pod kątem ich zastosowań w szeroko rozumianych dziedzinach tj. medycyna, elektronika, pamięci magnetyczne. Interesuje się materiałami: funkcjonalnymi, kompozytowymi, nanomagnetycznymi. Pasjonatka architektury (A. Gaudi), w wolnych chwilach szkicuje.
Kamila Kollbek

Kamila Kollbek

Fizyk. Interesuje się otrzymywaniem materiałów funkcjonalnych oraz badaniem ich właściwości fizyko-chemicznych. Aktualnie pracuje nad nowymi materiałami do zastosowań w fotowoltaice i magneto-plazmonice. W wolnych chwilach pływa, pracuje w ogrodzie i zwiedza świat.
Juliusz Kuciakowski

Juliusz Kuciakowski

Fizyk. Zajmuje się magnetometrią, litografią oraz syntezą nanocząsteczek magnetycznych. Lubi poszerzać wiedzę w każdej dziedzinie. W wolnym czasie zajmuje się DIY i drukiem 3D.
Dorota Lachowicz

Dorota Lachowicz

Chemik. Zajmuje się syntezą i charakterystyką nano- i mikromateriałów polimerowych i hybrydowych do celów biomedycznych. Szczególnie interesuje się nanometrycznymi systemami dostarczania leków. W wolnych chwilach spaceruje i fotografuje świat.
Maria Lis

Maria Lis

Inżynier materiałowiec. Na co dzień zajmuje się syntezą i badaniem materiałów do przetwarzania informacji, fascynuje ją ludzki mózg i jego działanie. Miłośniczka nauki i wszystkiego co się z nią wiąże, sukcesywnie wciąga ją nano-świat, w szczególności ten węglowy. Zwierzolub, nie wyobraża sobie życia bez długich spacerów z psem, dobrej kawy, tatuaży, podróży i książek wszelkiej maści. Marzy o adopcji tuzina zwierząt, wyjeździe na Zanzibar i na Syberię. I za żadne skarby nie przyzna się, że chciałaby dostać Nobla.

Krzysztof Maćkosz

Krzysztof Maćkosz

Fizyk. Zajmuje się symulacjami właściwości kryształów oraz badaniem materiałów z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego. W wolnych chwilach zajmuje się fotografią.

Marianna Marciszko

Marianna Marciszko

Fizyk, inżynier biomedyczny. Zajmuje się szeroko pojętą rentgenowską analizą materiałów. Szczególnie fascynują ją materiały do zadań biomedycznych. Miłośniczka chopperów, fanka Rammsteina oraz entuzjastka shih-tzu i buldogów francuskich.
Tomasz Mazur

Tomasz Mazur

Chemik, zainteresowany nanotechnologią. Zajmuje się poszukiwaniem materiałów do przetwarzania informacji. W przeszłości realizował projekty związane z katalizą i spektroskopią.
Kacper Pilarczyk

Kacper Pilarczyk

Fizyk, chemik entuzjasta. Zajmuje się nowymi materiałami hybrydowymi w kontekście procesów przetwarzania informacji. Konstruuje sztuczne synapsy oraz prototypowe elementy optoelektroniczne. Lubi sztukę i gra na gitarze.
Krzysztof Pitala

Krzysztof Pitala

Fizyk. Zajmuje się otrzymywaniem magnetycznych nanostruktur wykorzystując litografię elektronową oraz trawienie jonowe. Następnie mierzy je za m.in. za pomocą magnetometrii (VSM) czy na synchrotronie. Interesuje się biomimetyką i inspiracjami ze świata natury. Lubi fantastykę we wszelakiej formie i wycieczki w góry.
Aleksandra Szkudlarek

Aleksandra Szkudlarek

Fizyk. Zajmuje się projektowaniem i wytwarzaniem materiałów funkcjonalnych, które oddziałują ze światłem i polem magnetycznym oraz badaniem tych zjawisk w nanoskali. W wolnych chwilach kaligrafuje, gra na saksofonie i strzela z łuku.
Magdalena Wytrwał-Sarna

Magdalena Wytrwał-Sarna

Chemik. Interesuje się modyfikacją chemiczną polimerów, ich właściwościami fizykochemicznymi i biologicznymi, dla celów dalszej aplikacji biomedycznej. Badane polimery wykorzystuje zarówno jako nośniki substancji biologicznie aktywnych oraz jako podłoża do hodowli komórek. Uwielbia podróże, samochody i koty.

Partnerzy

Naukowy Patronat Honorowy

Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie

Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie


Rektor Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie

Rektor Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie


Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie


Rektor Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

Rektor Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie


Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Rektor Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie


Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie


Sponsorzy

3D nano

3D nano


PIK Instruments

PIK Instruments


Grupa Azoty

Grupa Azoty


Kontakt

Dodatkowych informacji udzielamy mailowo, facebookowo lub telefonicznie:

acmin.academy@agh.edu.pl

+48 617 52 75

Opracowanie i projekt graficzny:
Aleksandra Szkudlarek, Kamila  Kollbek

Realizacja: 48Media