main akademia

"...sztuka jest z ducha, stwarza się, nie robi,
a raz stworzona duchem, jest pewnikiem
..."

S. Wyspiański (1869-1907)

F1

Okazało się, że były to nie tylko warsztaty artystyczne inspirowane nauką, ale również warsztaty naukowe inspirowane sztuką, a także wzajemnych inspiracji prowadzących i Uczestników.

 

Tym razem pierwszy raz spróbowaliśmy połączyć edukację w duchu STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) z tą w duchu nauczania projektowego PBL (ang. Project-Based-Learning). STEAM to rozszerzenie  o sztukę, dość rozpowszechnionego modelu nauczania przedmiotów ścisłych - STEM, która dotąd była wyłączona z tego kanonu.

 

Podstawę stanowił solidny wykład Aleksandry Koper o sztuce w kontekście nauki wykorzystującej nowoczesne materiały i technologie w malarstwie, rzeźbie i architekturze.  Krytycznie przyjrzeliśmy się funkcjonującemu poglądowi francuskiego pozytywisty Augusta Comte'a, który podzielił te dwie dziedziny, nie dostrzegając żadnego związku między nimi.


3

W części praktycznej powstały ferrofluidowe obrazy na bazie wodnych farb i cieczy magnetycznej, oddziaływującej z polem magnetycznym i obserwowane pod mikroskopem optycznym.

 

Kolejny element to krótki wykład  o początkach i czterech epokach magnetyzmu: pierwszego znanego materiału magnetytu, magnetyzmu wykorzystywanego w medycynie, efektów magnetooptycznych odkrytych przez Faraday'a, równań magnetyzmu spisanych przez Maxwella, a także ostatniej współczesnej ery tworzenia nanostruktur do przechowywania informacji, w tym również tej wykorzystującej światło do jej zapisu.





 

 

F2

W części projektowej powstały cztery projekty ilustrujące cztery ery magnetyzmu.

Następnie uczestnicy zespołowo realizowali projekty dotyczące przestrzennej realizacji ilutrującej wybraną erę magnetyzmu.

 

Prace projektowe:

1. Interaktywna pracownia artystyczna z podłogą i panelami do tworzenia obrazów.Autorzy: Krzysztof Nowa, Anna Halątra, Konrad Karcz

2. Międzymiastowa rzeźba z funkcją komunikacji, pokazująca erę informacji i przesyłu danych,  np. osoba będąca w Krakowie wpływa na stan instalacji w Warszawie. Autorzy: Anita Czajka, Piotr Tłuszcz, Filip Tłuszcz


 

 

4

3. Onkoszpital, w którym pacjent dostanie kompleksową opiekę medyczną i psychologiczną, a magnetyczne rzeźby i obiekty posłużą  jako wizualizacja procesu leczenia i efekt terapeutyczny. Autorzy: Karolina Milbrandt, Dawid Zając, Marzena Rugieł

 

4. Instalacja/pokój pokazująca magnetyczne (odpychające i przyciągające) własności pola magnetycznego. Specjalne magnetyczne buty umożliwiają chodzenie po wodzie i ścianach.

Autorzy: Julia Guzik, Katarzyna Hejno, Agnieszka Skowron, Oliwia Maloch

Dziękujemy Uczestnikom za bardzo aktywny udział w zajęciach i mamy nadzieję do zobaczenia!